Dyreholdsopgave A. og B.
Opg. A og B. Dyreholdsopgave
Hvorfor melorm ?
Definitionen på dyrevelfærd går da også mest på, at menneskets ansvar i særlig grad træder i kraft i det øjeblik et dyr kan siges at være i vores varetægt. “Varetægt” er jo egentlig en sammenskrivning af “at tage vare på” – altså at passe på dyret. I det øjeblik vi holder et dyr i fangenskab af den ene eller den anden årsag – forpligter vi os samtidig til at passe godt på dyret og opfylde dets behov, så det kan have et godt liv. Der er for det første de dyre-etiske grunde. Vi skylder dyrene en ordentlig behandling, når de er i menneskets varetægt.
“ Bevidst at beskæftige sig med etik er at gøre vores vurderinger, regler og normer helt tydelige for os selv og til stadighed udfordre dem.” ( Håndbog i naturpædagogik, s.57 )
Kunne tænke mig at arbejde med en gruppe børn i alderen 5 til 7 år.
Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte ?
Børnene lærer at tage ansvar for et dyr. “ Det er i vores handlinger ( eller manglen på samme ), at etikken synliggøres. Når “ bør” bliver til “ gør “. “ ( Håndbog i naturpædagogik, s. 56 )
Når børnene behandler ormene godt, kan de se forvandlingen til biller.
Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Ormene bliver i deres kasse. De skal helst stå lidt længere op, så børnene ikke kan åbne dem, uden hjælp af en voksen. Fint ville det være med et terrarie, men det har jeg desværre ikke. Kassen er gennemsigtig, så børnene kan observere ormene fra alle sider. Indimellem vil ormene få noget at spise. Desuden er der i kassen noget der ligner en æggebakke, som ormene spiser.
Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Jeg har oplevet mange børn der foretrækker at se insekter fra langt væk og bestemt ikke røre ved det. Med den praktiske afprøvning med melorm, håber jeg at holdning til fx ormene og andre insekter ændrer sig, når man for eksempel har fokus på interessante spørgsmål. Desuden håber jeg, at børnene synes det er spændende at se hvordan en orm udvikler sig til en Bille.
Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Om børnene kommunikerer til hinanden, om deres fælles opgave. Om de observerer billerne i længere tid. Hvad de synes er mest spændende.
Opg. B
Melormene er flyttet ind i vores lille lejlighed og står for tiden i køkkenet. Vi må observere, passe og fodre dem desværre i den æske de er i. Heldigvis har de kun seks ben foran og kan ikke kravle op af lågen uden at de falder ned igen. På grund af det, kan jeg åbne æsken og obsevere hvad der sker.
“ Melormens primære biomassetilvækst foregår i larvestadiet, hvor larverne kan fordoble deres vægt adskillige hundrede gange - fra et æg på ca. 0,6 mg til en fuldfed larve på omkring 150-200 mg i løbet af 7-12 uger, afhængigt af bl.a. temperatur, luftfugtighed og foder.” ( inbiom.dk)
Kommentarer
Send en kommentar