Friluftslivstur

                                            Friluftsliv                               ( Claudia ) 

Jeg valgte til min friluftsliv tur, at fiske sammen med min søn. Det jeg planlagte kunne vi desværre ikke omsætte. Hvor jeg forsøgte at få lov til at fiske, blev vi bordtvist. Så vi måtte nøjes med at fiske i en lille vandløb. Vi prøvede med net at fange små dyr. At det ikke ville blive noget spiseligt blev vi hurtig klar over. Så vores “ fisketur “ blev ikke den store succes. Men som Friluftrådet skriver : 
Friluftsliv er vigtigt for danskerne. Det er sundhedsfremmede, både mentalt og fysisk. Det fremmer sociale relationer, fremmer indlæring hos skoleelever og er i det hele taget et centralt element  vores nationale identitet.” ( Natur og udeliv, uderummet i pædagogisk praksis, s. 163 ) 
Sjældent er min søn og mig enig, men ude i naturen har vi været et team, som prøvede alt for at fange nogen smådyr i vandløbet. 
Vi brugte som redskaber net, lup og spand. På den måde kunne vi undersøge og observere det vi havde fanget. De net vi har, har desværre for store huller, så vores redskaber har ikke været helt på plads. Efter 30 minutter måtte vi give op, fordi de begyndte at øse ned. Vi fangede så kun to rygsvømmer. Dem undersøgte vi derhjemme og fik dem tilbage i vandløbet, efter det stoppede at regne. 
Fakta
  • Levesteder: Sø og vandløb
  • Størrelse: Op til ca. 18 mm.
  • Vingefang: 20-25 mm .
  • Klækketid æg: 2 uger
  • Nymfetid: 1 måned
  • Flyvetid: Hele året, når der er isfrit.
  • Rygsvømmeren er et insekt 

Rygsvømmeren henter ilt i vandoverfladen og den kan derfor træffes i brakvand og let forurenet vand. Rygsvømmeren overvintrer på bunden af søen. 

Overnatnig i telt 
Naturen bliver i stigende grad brugt i pædagogikken. Derfor bliver der også et stigende behov for at kunne dygtiggøre sig, blive inspireret og øve sig i at anvende naturen og udeliv i diverse faglige sammenhænge.

Planen efter vores fisketur, har været at overnatte i telt. Ugen før havde jeg købt et brugt telt på gul & gratis ( kan ikke anbefales at købe et brugt telt ). Vejret har ikke været på vores side, derfor gad min søn ikke at være med.
Da jeg begyndte at samle teltet sammen, stoppede det med at regne. Jeg blev udfordret med at bygge teltet op og tiden fløj afsted. Efter næsten en time, stod jeg tilfreds og stolt foran teltet. Tidlig gik jeg ind i teltet og lyttede til naturen. Et mærkelig følelse, at være alene i et lille telt, uden elektroniske ting. Jeg faldt helt til ro og hurtig i søvn. Men freden varede ikke længe. Igen begyndte det at øse ned og desværre har det brugte telt været utæt. Alt blev vådt, regnen løb ned af mig da jeg pakkede mine ting sammen. Hurtig smuttede jeg i bilen og kørte hjem. Her reflekterede jeg over min “ overnatning i telt “, hvor dejlig og stille det har været. 
“ Ulrichs hypotese er, at opholde sig i grønne områder betyder stresdæmpning og lavere blodtryk og puls, at mennesker slapper ( mere ) af i grønne omgivelser. “ ( Natur og udeliv, s. 237 ) 
Det kan jeg bare understrege. 


Kilde 


Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis, Ejbye - Ernst Niels & Stokholm Dorte 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Opgave B, Insekthotel

Dyreholdsopgave C , D & E