Biotopopgave

Nedbrydning af et æble 

Alle børn kender æbler, de gives ofte med af forældrene i skole og børnehave eller tilbydes som en snack. Men de fleste børn ved ikke hvorfor et æble bliver brun og nogen børn spiser æblerne ikke mere når de er brun, fordi de tænker den er rådne. Det har jeg set på min praktikplads. 
 Hvorfor bliver æbler brune ? 
“ Æblerne bliver brune, fordi de indeholder et enzym, som hedder polyfenoloxidase, forkortet PPO.
Når æblet skæres eller bides i, kommer PPO i kontakt med luften og reagerer med ilten i luften, så der dannes et stof, som hedder melanin. Det er det samme farvestof, som findes i huden, og det er det, som farver æblerne brune.“  ( ungeforskere.dk

Hvad sker der med et æble når det rådner ? 
Hvis man skærer et æble, ødelægger man celler med kniven. Celler er æblets byggesten. Saft kommer ud af æblet. Med saften ønsker æblet at beskytte sig selv. Æblet vil ikke, at svampe, skimmel eller bakterier kommer ind i dens indre. 

Målgruppen og aktiviteter med æble

Målgruppen kunne være de ældre børn i børnehaven eller forskolebørn. Man kunne lave forskellige forsøg med æbler. Vi har valgt at vise børn nedbrydning af et æble. Her kunne man forklare, at et gammel og brun æble i virkligheden er et værdifuld produkt. Æblets energi  bruges af nedbryderne til deres livsprocesser. Snegle, bænkebidere, tusindben, ørentviste, pansermider og regnorm æder den æblet. Det kunne man fint observere i flere uger, med mikroskop og  dokumentere med billeder.



Kommentarer

  1. Hej Claudia - forløbet er fint foto dokumenteret. Iagttog du nogle af de dyr du nævner ( Snegle, bænkebidere, tusindben, ørentviste, pansermider og regnorm)? Du må meget gerne formulere tydelig mål for børnenes udbytte af aktiviteteten. Det kunne være udvikling af naturfaglige kompetencer - bl.a.:
    at observere / kigge nøje efter bestemte ting
    at kommunikere / bruge fagord om aktiviteten
    at forudsige / beskrive hvad man tror der vil ske
    at undersøge / håndtere, vende og dreje, bruge udstyr og redskaber
    at eksperimentere / gennemføre en systematisk undersøgelse som måske
    naturfaglige kompetencer
    at kategorisere / finde forskelle og ligheder og systematisere
    Brug gerne grundbøgerne til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model.
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Opgave B, Insekthotel

Dyreholdsopgave C , D & E