Dyreholdsopgave C , D & E

Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
Opg C 
Jeg forstår læring som barnets tilegnelse af kompetencer. Dette forudsætter et læringsmiljø, hvor barnet er i et flow. At observere insekter er utrolig spændende. Se hvordan de vokser, bevæger sig og hvordan de ser ud. Her er det vigtigt at stille de passende spørgsmål til børnene og selv vise interesse for insektet, eller som i min tilfælde af ormene. Når jeg sidder og observerer ormene “ flyver “ tiden afsted og det samme følelse vil jeg formidle til børnene. Der sker altid noget nyt man kan kigge på. Jeg vil hjælpe børnene til at sætte ord på det som det er optaget af. Det forudsætter naturligvis viden om ormene, som jeg har tilegnet mig. Herved føler børnene sig forstået og får lyst til kommunikation.
Desværre overlevede ikke alle melorm. Det skyldes nok også, at jeg ikke har plads nok til dem. Tanken er, at flytte ormene så snart som muligt. 
Opg D 

Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? 
Jeg kunne godt tænke mig, at skrive en historie om orm. Lave sammen med børnene et teaterstykke om historien.  Jeg ville  læse med børnene bogen af Eric Carle, “ den sultne larve Aldrigmæt” og efter læsningen igen observere vores orme. Ud af vores observeringer kunne jeg tænke mig, at skrive en lille dagbog om vores orm. 
Opg E
Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Aldrig i livet havde jeg tænkt på, at jeg i min alder endnu kunne finde på, at få interesse for insekter :-)) . Det har forandret sig meget i dette forløb. Selvom jeg ved, at melorme er et skadedyr er de lige for tiden min “ helligdom “. Jeg har læst mig frem til deres levevilkår og udvikling. Som Ib siger : “ hved nu noget om et dyr/ insekt, hved du også noget om den anden.” 
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Naturen er fyldt med etiske spørgsmål - overvejelser omkring hvad der er rigtigt eller forkert.” ( Håndbog i naturpædagogik, s.52 ) 
Det er for mig ikke nemt at mine følelsesmæssige betragtninger ikke tager overhånd. Jeg har lært at kigge mere biologisk på dyrene og har prøvet at lade mine emotionelle synspunkter udenfor. Selvom jeg ved, at “ mine” orm ikke har følelser, ser jeg det som min pligt at passe dem ordentligt og det vil jeg gerne formidle til børnene. 
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
Dyrehold er en fantastik måde at lære børn noget om dyr. Selv holde et dyr/ insekt vækker nysgerrigheden hos børn og giver dem en naturfaglig dannelse. Det vil jeg gerne arbejde med i min 3.praktik for at udforske hvor meget viden børnene kan få om et dyr/ insekt i de 6 måneder. 
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Personlig går jeg meget op i dyrevelfærd, det har dette forløb ikke gjort helt nemt for mig. Men min udvikling har været enorm og det ser jeg som en god oplevelse. Jeg har lært at se tingene også fra en anden synsvinkel. For eksempel at melorm er superfood tæt pakket med masser af proteiner, aminosyrer, mættede og flerumættede fedtsyrer, mineraler og vitaminer. Jeg kan se på ormene også fra den eksperimenterede side, du kunne jeg ikke har gjort inden jeg startede med dette forløb. Og så glæder jeg mig meget til at de første melskrubber klækker

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Opgave B, Insekthotel