Kartoffelfælde og snegl
Kartoffelfælde :
Til at bygge fælden brugte jeg en bagekartoffel, kniv og elastik. Bagekartoffelen skårede jeg over på langs og udhulede kartoffelen. Jeg skårede to indgange til kartoffelhulen og holdt kartoffelen sammen med elastik. Fælden lagte jeg om aftenen udenfor, på jorden og grav den lidt ned, så at indganghullerne har været lige i jordoverfladen. Jeg ventede over nat og kiggede så hvad jeg havde fanget. Det blev desværre kun en snegl, som jeg observerede et stykke tid.
“Oplevelser med fx levende dyr kan berige og inspirere børn og dermed have en værdi i sig selv. Det kan skabe forundring, glæde, afsky eller opmærksomhed. Tidlige oplevelser og erfaringer kan betyde meget for børns interesser i form af signifikante livserfaringer (Chawla, 1998, 2006, Wells & Lekies, 2006), der præger børns liv.” ( Pædagogik- introduktion til pædagogens grundfaglighed, s. 233 )
Jeg syntes selv, at sneglen er værd at observere og læste mig lidt frem til snegle uden hus.
Opdagelse: I opdagelsesfasen er der centrale spørgsmål som: Hvordan ser dyret ud ? Ved nogen, hvor en snegl bor?
Undersøgelses- og refleksionsfasen : kigge på sneglen. Har den ben? Har den en mund og øjne ? Hvordan ser den nedenunder ud ? Refleksion : har vi samme krop som en snegl ? Lever de sammen i familier ? Har snegle også et skelet i kroppen ?
Snegle
Snegle hører til bløddyrene. De har ingen knogler. Deres bløde krop er beskyttet af en læderagtig hud.
Sneglen bevæger sig fremad ved at trække musklerne sammen.
Når den kravler, efterlader sneglen en slimspor. Dette beskytter sneglekroppen mod den hårde jord. På våd jord kan sneglen bevæge sig bedst.
Sneglen prøver at undgå solen. Solen ville udtørre sneglens våde krop. Derfor rejser snegle også om natten. I regnvejr møder du også snegle i løbet af dagen.
Med sine følsomme følere føler sneglen sig vej. Sneglehovedet har to par følere. På de længere følere sidder øjnene, de kortere følere bruges til at lugte, smage og røre ved. “ Under dem sidder en bred mund med en ru tunge som sneglen bruger i stedet for tænder.
Lidt bag hovedet sidder et åndehul. Det bruger sneglen til at ånde igennem – og til at sender afføring ud af. Mellem åndehullet og hovedet sidder et andet lille hul. Det er sneglens kønsorgan. “ ( skoven-i-skolen, snegle )
Ved cirka tre år gammel er sneglene seksuelt modne. Snegle er hermafroditter. Det betyder, at de er mandlige og kvindelige på samme tid.
“Når to snegle parrer sig, så sætter de hver sin brede fod mod hinanden – kæler hinanden med følehornene og skyder en kalkpil ind i den anden snegls krop. På kalkpilen sidder en pakke med sæd. På den måde bliver de begge befrugtede. Efter parring lægger sneglen ca. 30-60 små æg. Efter cirka tre til fire uger klikker de små snegle.” ( skoven-i-skolen, snegle)
Litteraturliste :
- Pædagogik - introduktion til pædagogens grundfaglighed, 1. udgave 1. oplag ISBN 978-87-9271-197-7
• www.skoven-i-skolen.dk ( snegle) sigtet 20.08.19
Spændende indlæg om kartoffelfælde og fint at du inddrager litteratur. Jeg tænker at det er 2. halvdel af biotopopgave B du hermed delvist besvarer. Kommer der mon endnu en aktivitet beskrivelse fra din biotop, så du kan afslutte opgaven?
SvarSlet