Besøg i naturvidenskabelig museum i Flensborg

Besøg i naturvidenskabelig museum Flensborg ( Naturwissenschafliches Museum Flensburg ) 

Indledning

Flensborgs naturvidenskabelige museum præsenterer det nordlige Slesvig-Holstens plante- og dyreverden, forsteninger og bjergarter. Den nyskabte udstilling i Sauermann-huset på museumsbakken fortæller, hvordan Østersøen og regionens karakterisk landskabstype blev til, samt deres betydning.I de seks store udstillingslokaler er der såvel gamle som nyere former for præsentationer. Udstillingens „Klappedyr“ og de kreative male- og gådeark inviterer specielt børnene til at være med til et spændende museumsbesøg.
Jeg har flere gange besøgt den naturvidenskabelige museum i Flensborg, men denne gang, for første gang uden børn. Jeg har opsøgt museum lige da de åbnede og havde udstillingen helt til mig selv, dejlig. Jeg kunne i ro og fred gøre mig tanker om, hvordan jeg ville udnytte hvert lokale til ny læring, til min fiktive børnegruppe. “ Det interessante som lærer eller pædagog er at prøve at forstå, hvad børnene helt konkret lærer. Hvilken betydning har de aktiviteter, vi sætter i værk, for børnenes læring? ” ( Hyllested, T. 2009, s. 25 ) 
Hvert lokale har til børnene et lille skab med skuffer, hvor der ligger lege, informationer og opgaver børnene kan løse og som omhandler emnet i lokalet. 
Desuden vises der landskaber skov, felt mærker, by, indre farvande (inkl. Moore) der er dedikeret til Østersøen / fjord. 

I et lokal ses landskabets historie om Schleswig-Holstein og de omkringliggende områder, so
Danmark. Der lægges særlig vægt her til betydningen af kolde eller istider. En model af en gletsjer tunge viser situationen i og omkring Flensborg under den sidste istid. 

Film lærer om levevilkårene i Flensborg Fjord og dens undersøiske indbyggere. 

I yderligere montrer næsten alle kan ses forekommende i jord fugle. I et andet lokal vises der talrige pattedyr arter, herunder elge og hjorte.
Meget detaljerede modeller viser besøgende forskellige insekter og andre hvirvelløse dyr,der ellers ville blive set kun gennem et forstørrelsesglas eller et mikroskop.
Den naturvidenskabelig museum er bedst egnet for børn i alderen fra 5 år. Min fiktive målgruppe vil være børn i alderen mellem 5 til 6 år. 
“Hvis en situation bygger for meget på enten ydre eller indre forhold, på enten den kulturelle viden uden at forholde sig til barnets erfaringer, eller på barnets erfaringer uden inddragelse ydre vilkår 

fx í form af teorier eller systeme, kalder Dewey det at gøre vold på princippet af samspil.” ( Ejbye - Ernst & Stokholm, 2015, s. 45 ) 
 Jeg vil gerne, at børnene har en god oplevelse i museum og ikke keder sig, derfor tænker jeg det er bedst med børn i den aldersklasse jeg valgte. 




                                        Naturvidenskabelig museum i Flensborg









































Kommentarer

  1. Hej Claudia. Det lyder som en god oplevelse du har haft på museet. Du laver en fin beskrivelse af nogle af udstillingerne på museet. Det ville være spændende at høre mere om hvordan man kunne koble dele af museets udstillinger sammen med børnenes erfaringsverden i et pædagogisk forløb, som du er inde på i henvisningen til grundbogen. Eller sætte fokus på hvordan museet selv forsøger at møde barnets erfaringer i udstillingerne? Vh Ida og Ib

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Opgave B, Insekthotel