Praksisafprøvning
Billedskattejagten
Lena W. og jeg har besøgt den danske børnehave i Tarp. Børnehaven har en gruppe børn, som er en natur- og udegruppe. Børnene er 4 - 5 år og der er 9 børn i gruppen. For de børn planlagte vi vores didaktiske forløb. Da hverken børnene kender til os, eller vi kender dem, havde vi aftalt med institutionen, at vi besøger gruppen en dag inden gennemførelsen af aktiviteten. Vi ville her præsentere os og give dem et indblik i, hvad vi har tænkt os at lave med dem. Børnene får således muligheden til at lære os bedre at kende, samtidig med at vi også har mødt børnene inden aktiviteten. Vi valgte navneleg med bold. Vi sad med børnene i en rundkreds, Lena startede med at sige sit navn og trillede bolden til et barn som så sagde sit navn, barnet, som havde sagt sit navn, trillede bolden til det næste barn som sagde sit navn osv.
Vi planlagte billedskattejagten til dagen efter vi havde mødt børnene.
Tarp børnehave har et fint areal med blomster, træer, forskellige såede frugter og grøntsager som vi benyttede os af i forbindelse med billedskattejagten.
Til billedskattejagten brugte vi :
- 2 æggebakker
- Billeder af de planter, vi tog dagen før og printede, som børnene skulle finde
- Medaljer til hvert barn
- Et forstørrelsesglas
Børnene måtte selv vælge hvilken plante / træ / frugt / krydderurter, de kunne tænke sig at finde først. Hurtig blev børnene enig om at finde Kirsebærblommetræ ( Mirabelletræ ). Vi fortalte lidt om træet og træets fugt.
Spørgsmål til kirsebærblommetræ ( Mirabelletræ ) og børns
Vokser mirabeller på træer eller på en busk ? Træ
Hvilken farve har mirabeller ?
De kan være orange, gule eller røde - og søde, sure og melede
Kan man spise mirabeller ?
Ja og de I har i børnehaven smager hvordan ? Børn smager hver på en
Hvordan ser bladende ud ?
Lysegrøn, glat på overfladen, hår under bladet, takkede rand, oval og ikke rund
Hvad vokser ellers på et træ ?
Æble, Bananer, pærer, kirsebær, valnødder, ananas, oliven
Billedskattejagten gik videre til urtehaven. Her fandt børnene purløg og rosmarin. Spørgsmål til urterne havde Lena.
Næste stop blev ved jordbær.
Spørgsmål til jordbær
Vokser jordbær på et træ ?
Nej, på en busk. ( børn svarede )
Hvordan ser jordbærblomsten ud ?
Sort knop i mitten, gul omkring knoppen, hvide blade, små blomster ( børn svarede )
Hvad er en jordbær ?
Jordbær er en samling af nødder. Alle de små lyse prikker på jordbærret er nødder, og det røde “ bær” er udvendigt fugtkød som holder på nødderne. Jordbærret er altså lidt en falsk bær, da det ikke består af en frugtknude, som er svulmet op. Men man må kalde jordbærret for et bær eller frugt - det er nemlig den gængse opfattelse. ( jeg forklarede )
Hvad for en farve skal jordbær have inden man kan spise dem? Rød. Har du smagt på en grøn jordbær ? Smager de ? ( børn svarede )
Kender I skovjordbær ?
De er oftest i skovlysninger eller lyse skove. Jordbær blomstrer med små, hvide blomster i maj og juni. Midt i blomsten sidder en gul bund, der senere på sommeren udvikler sig til de røde jordbær. Skovjordbær er mindre. ( jeg fortæller ) .
Videre gik vores billedskattejagt til Tomaterne ( Lena fortalte og spurgte ind til tomater )
Sidste stop have vi så ved brændenælderne.
Spørgsmål til brændenælder
Hvor har du før set brændenælder ?
Vokser over det hele. I skov, by og åben land.
Hvem af jer har allerede brændt sig på brændenælder ? Gjorde det ondt ? Hvad skete der så efter du havde brændt dig ? Fik du små væskefyldte blærer der gjorde ondt ?
Hved du hvorfor det gjorde ondt ?
Der er små hår på bladende og stængel. Når du rører ved planten knækker spidsen af håret. Nu er håret så skarpt som en kniv og trænger ind gennem din hud og tømmer sit indhold af gift i huden. Der dannes små væskefyldte blærer, der klør på din hud.
Tror du at giften er farlig ?
Giften er på ingen måde farlig.
Tror du man kan spise eller drikke brændenælder ?
Det kan man. Brændenælder har mange vitaminer og du kan bruge dem til mad ( suppe, frikadeller, pesto osv ) eller te.
Ved du hvad man brugte brændenælder til i gamle dage ?
Nældens stængel er fuld af lange fibre, eller taver, som man i gamle dage brugte til at spinde og væve et groft stof af. Navnet nælde kommer af et gammelt ord for at sy, spinde, væve eller knytte.
Du kan selv prøve at banke taverne ud af brændenælder. Pluk nælder sidst på sommeren, når stænglerne er stive. Fjern alle blade og læg stænglerne i blød i et kar. Efter et par dage kan du banke på stænglerne og få de lange fibre fri. Dem kan du bruge til at væve af - eller sno til et tov.
Kender du eventyret af H. C. Andersen, de vilde svaner ?
hvor prinsessen kun kan hæve fortryllelsen fra sine syv svanebrødre, hvis hun væver skjorter af brændenælder til dem. Hun må ikke sige noget som helst - og det er et smertefuldt arbejde. Heldigvis når hun at væve alle skjorterne undtagen ærmet i den ene - og hun når at kaste skjorterne over de vilde svaner, før det er for sent - og de bliver alle forvandlet til hele unge mænd.
Kender du andre planter der gør ondt når man rører ved dem ?
Tidsel , rose, hindbærbusk ( kigge på busken ) men de har ingen hår, de har torne.
Efter billedskattejagten fik hvert barn en medalje, for deres opmærksomhed i naturen.
Nogen børn havde det nemmere at koncentrere sig på jagten efter planter og urter. Andre havde mere fokus på børnehavens legeplads, der også ligger i den område vi søgte. Men også dem fik vi hurtigt med igen, med de passende spørgsmål og smagsprøver af purløg og mirabeller.
“ Børnenes drivkraft bygger på deres livserfaringer, deres motivation og den opgave, pædagogerne stiller børnene. Pædagogerne ved godt, at en del børn vil falde fra, hvis de prøvede systematisk at lære dem f.eks. om svampe.” ( Ejbye-Ernst & Stokholm, s. 65)
Børnene og vi havde en god dag. Vi fik mange nye indtryk og planer allerede vores næste besøg i børnehaven Tarp.
Kilde
• Natur og udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis, Niels Ejbye-Ernst & Dorte Stokholm, Systime a/s, ISBN : 978-87-931-1447-0
,
Kommentarer
Send en kommentar